17 mars 2009

Nere vid hamnen

Detta var nödvändigt,
fortsättningen på ett arbete som pågått i månader.
Vi har tagit oss igenom det ogästvänligaste av landskap.
Jag vet inte vad som är drivande.
Det verkar som om jaget nästan är bortkopplat.
Ansträngningen innebär att detet tar kontrollen,
inga tankar om framtiden,
inte mer än korta reflektioner,
nuet.
Detet pressar minna sinnen till ett rakblads skarphet.
När jag balanserar där,
finns inget utrymme för färger och nyanser.
Verkligheten, som jag annars känner den är färgrik och nyanserad.
Nu tornar upp den sig.
Svart och vit.
Kanske är detta den sanna verkligheten,
becksvart och kritvit.
Inget annat.
Inget annat existerar.
Innebörden i schack har aldrig varit tydligare.
Det svartvitas dramatik.
Krig.

Är nere vid hamnen nu.
Lite lugnare här, tid för reflektion.
På väg att lägga ut.
Men det är inte slut,
inte förrän jag ser skeppet upptas och förenas
och blir evig med horisonten.
Den varmt ljusa horisonten.
Jag skulle gärna vara där.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Den ar otroligt vacker. Som du!

din Linda

Anonym sa...

Horisonten kan kännas nära.
Men ändå så kröks den där den är som varmast i ett försök att illustrera just vad den är - onårbar.

Det är som att böja en sked. Tror du att skeden är där så kröker den sig, endast ditt aniktes reflektion i stålet avslöjar dig.

Min vän, det finns alltid en början, processen och slutet. Slutet leder till reflektion och reflektionen driver dig till att börja om.
Bonden i ditt spel är medveten om detta, trots det så är den den förste att offra sig, helt utan skuld, men med fullt samvete.

Shackspelet krig må vara svartvitt, men när remi eller seger uppstår återställs pjäserna på sin respketive plats och ett nytt parti väntar ...

Ingen äro ödelös.